Аналіз дзейнасці па рэалізацыі праекта “Здаровы клас” у 3 класе
ДУА “Сошненская сярэдняя школа” Пінскага раёна
Здоровый дух в здоровом теле —
вот краткое, но полное описание
счастливого состояния в этом мире. Джон Локк
На сучасным этапе пытанне здаровага ладу жыцця дзяцей з'яўляецца адным з самых актуальных. У школьным узросце ў выніку мэтанакіраванага педагагічнага ўздзеяння фарміруюцца якасці, неабходныя для ўсебаковага, гарманічнага развіцця асобы. Праблема аховы здароўя дзяцей у школе стаіць вельмі востра. Арганізм дзіцяці інтэнсіўна расце і развіваецца, закладваюцца каштоўнасці здаровага ладу жыцця. Фарміраванне здароўя дзіцяці ў школьным узросце, навыкаў ЗЛЖ ў значнай ступені залежыць ад таго, якая праца ў школе вядзецца ў гэтым кірунку.
Улічваючы ўсё вышэйпададзенае, перад намі з'явілася неабходнасць распрацоўкі і рэалізацыі праекта аб прапагандзе здаровага ладу жыцця, выкарыстоўваючы сучасныя адукацыйныя тэхналогіі.
З 2018/2019 навучальнага года на базе ДУА “Сошненская сярэдняя школа” Пінскага раёна рэалізуецца міжведамасны інфармацыйна-адукацыйны праект «Здаровы клас».
Мэты праекта:
- актуалізацыя тэмы здароўя, здаровага ладу жыцця, адказных паводзін, фармаванне культуры здароўя;
- папулярызацыя ведаў па здаровым ладзе жыцця, па папярэджанні сацыяльна значных захворванняў;
- уцягненне навучэнцаў у фізкультурна-аздараўленчую дзейнасць.
Для рэалізацыі дадзеных мэт неабходна рашыць наступныя задачы:
- фарміраваць правільнае стаўленне да свайго здароўя, успрыманню здароўя як жыццёвай каштоўнасці;
- фарміраваць пачуццё адказнасці за сваё здароўе;
- фарміраваць паняцце пра здаровы лад жыцця і фактарах, якія ўмацоўваюць і разбураюць здароўе;
- канкрэтызаваць веды пра згубны ўплыў шкодных звычак на арганізм чалавека;
- фарміраваць устойлівую матывацыю на здаровы лад жыцця;
- фарміраваць дадатнае стаўленне да рухальнай актыўнасці.
Асноўныя заканадаўчыя і нарматыўныя дакументы неабходныя для распрацоўкі і рэалізацыі праекта:
- Метадычныя рэкамендацыі Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь "Здароўезберажэнне навучэнцаў ва ўстановах, якія забяспечваюць атрыманне агульнай сярэдняй адукацыі (комплексны падыход)" ад 12 чэрвеня 2006 г.
- Санітарныя нормы і правілы "Патрабаванні для ўстаноў агульнай сярэдняй адукацыі", зацверджаныя пастановай Міністэрства аховы здароўя Рэспублікі Беларусь 27 снежня 2012 г. № 206, са зменамі і дадаткамі.
- Дзяржаўная праграма "Здароўе народа і дэмаграфічная бяспека Рэспублікі Беларусь" на 2016-2020 гады (падпраграма "Прафілактыка і кантроль неінфекцыйных захворванняў").
- Канцэпцыя бесперапыннага выхавання дзяцей і якая вучыцца моладзі, зацверджаная пастановай Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 15 ліпеня 2015 г. №82.
- Праграма бесперапыннага выхавання дзяцей і навучэнцаў на 2016-2020 гады, зацверджаная пастановай Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 22 лютага 2016 г. № 9.
Асноўныя этапы праекта:
- Падрыхтоўчы - распрацоўка неабходнай для рэалізацыі праекта дакументацыі, стварэнне метадычнай базы;
- Дзейсны - рэалізацыя плану мерапрыемстваў праекта (на працягу 3 гадоў);
- Аналітычны - маніторынг праводжанай дзейнасці з мэтай яе каардынацыі, адзнакі эфектыўнасці і вызначэнні актуальнасці далейшай працы.
Асноўныя мерапрыемствы па рэалізацыі праекта:
- асветніцкія;
- фізкультурна-аздараўленчыя;
- дыягнастычныя;
- прапагандысцкія.
Накірункі працы і яе змест:
- Удасканаленне сістэмы фізічнага выхавання:
- правільнае размеркаванне навучэнцаў на медыцынскія групы для заняткаў фізічнай культурай;
- арганізацыя працэсу фізічнага выхавання навучэнцаў з улікам іх індывідуальных асаблівасцяў, стану здароўя і матывацыі;
- паўнавартасная і эфектыўная праца з навучэнцамі ўсіх груп здароўя;
- арганізацыя дынамічных перапынкаў, фізкультхвілінак на ўроках, якія спрыяюць эмацыянальнай разгрузцы і павышэнню дзейнай актыўнасці;
- штотыднёвае правядзенне спартыўна-аздараўленчых мерапрыемстваў.
- Інтэграцыя ў адукацыйным працэсе аздараўленчых мерапрыемстваў:
- накіраваных на пашырэнне адаптацыйных магчымасцяў арганізма;
- накіраваных на зняцце глядзельнай стомы: гімнастыка для вачэй падчас урокаў;
- накіраваных на памяншэнне статычнай напругі апорна-рухальнага апарата;
- накіраваных на памяншэнне эмацыянальнай напругі.
- Забеспячэнне сямейнага кансультавання, арыентаванага на ўмацаванне здароўя і паляпшэнне сацыяльнай адаптацыі навучэнцаў:
- запрашэнне працаўнікоў аховы здароўя на бацькоўскія сходы, заняткі;
- асветніцкая праца праз Інтэрнэт-сайт установы адукацыі;
- прыцягненне бацькоў (законных прадстаўнікоў) да ўдзелу ў спартыўна-аздараўленчых мерапрыемствах.
- Правядзенне маніторынгу здароўя навучэнцаў (па наступных паказчыках):
- колькасць навучэнцаў у групе здароўя;
- колькасць навучэнцаў з асноўнымі відамі “школьнай паталогіі”:
парушэннямі зроку;
парушэннямі апорна-рухальнага апарата;
вегетатыўнымі парушэннямі;
эндакрыннымі парушэннямі;
паталогіяй органаў стрававання;
- колькасць дзён, прапушчаных па хваробе;
- адзнака фізічнай падрыхтаванасці навучэнцаў (студзень, май 2020 г.)
Чаканыя канчатковыя вынікі праекта:
1) зніжэнне ўзроўню захворвання навучэнцаў;
2) захаванне і ўмацаванне здароўя навучэнцаў праз авалодванне навыкамі здаровага ладу жыцця;
3) павышэнне зацікаўленасці законных прадстаўнікоў навучэнцаў, педагогаў ва ўмацаванні здароўя навучэнцаў;
4) павышэнне ўзроўню самастойнасці і актыўнасці школьнікаў
у рухальнай дзейнасці.
Спіс членаў рабочай групы па рэалізацыі праекта “Здаровы клас” ДУА “Сошненская сярэдняя школа” Пінскага раёна:
Хандрыка Святлана Васільеўна, намеснік дырэктара па вучэбна-выхаваўчай дзейнасці;
Чэчун Ала Сямёнаўна, класны кіраўнік 3 класа;
Літвінчук Максім Вадзімавіч, загадчык Сошненскага ФАПа;
Бахонка Віктар Леанідавіч, настаўнік фізічнай культуры і здароўя;
Грышко Вікторыя Віктараўна, бібліятэкар;
Кібук Алла Леанідаўна, педагог-псіхолаг;
Малашчыцкая Людміла Генадзьеўна, адказная за арганізацыю харчавання.
Мерапрыемствы праекта рэалізуюцца з 2018/2019 навучальнага года.
Па-першае, я звярнула ўвагу на тое, што важна забяспечыць у школе псіхалагічны камфорт удзельнікаў педагагічнага працэсу. Для гэтага ўлічваюцца наступныя фактары:
- шчыльнасць ўрока (не менш за 60% і не больш за 75-80%);
- колькасць відаў вучэбнай дзейнасці (4-7);
- сярэдняя працягласць розных відаў дзейнасці (не больш за 10 мін.);
- частата чаргавання розных відаў вучэбнай дзейнасці (змена праз 7-10 мін.)
- колькасць выкарыстоўваемых метадаў выкладання (не менш за 3);
- чаргаванне метадаў і прыёмаў выкладання (не пазней чым праз 10-15 мін.);
- наяўнасць эмацыйных разрадак (2-3);
- пры з'яўленні прыкмет стомы ў вучняў на ўроку-змена інтанацыі і гучнасці маўлення, прыцягненне ўвагі вучняў (напрыклад, нечаканым прыкладам, правядзеннем фізкультхвілінкі);
- наяўнасць, месца, змест і працягласць фізкультхвілінак;
- псіхалагічны клімат з перавагай станоўчых эмоцый.
Для фарміравання навыкаў ЗЛЖ выкарыстоўваюцца наступныя формы работы:
- правядзенне факультатываў (ГСЗ), у 2 класе – “Па прыступках правілаў здаровага харчавання”;
- медыка-педагагічнае забеспячэнне (прафілактыка розных захворванняў, выступленні загадчыка ФАПам);
- фізічнае развіццё (правядзенне дынамічных перапынкаў на свежым паветры, арганізацыя фізхвілінак на ўроках, рухомых гульняў, правядзенне спартыўна-аздараўленчых мерапрыемстваў);
- арганізацыя харчавання (захаванне правілаў здаровага харчавання, паказ прэзентацый «Правільнае харчаванне»);
- забеспячэнне бяспекі жыццядзейнасці (факультатыўныя заняткі па АБЖ, размяшчэнне ў школе нагляднай інфармацыі па бяспецы дзяцей на дарогах (стэнды), навучанне паводзінам у экстрэмальных сітуацыях);
- псіхолага-педагагічная падтрымка (карэкцыя крызісных станаў навучэнцаў, правядзенне трэнінгаў, якія ўмацоўваюць псіхічнае здароўе школьніка, праца спецыялістаў СППС).
Мерапрыемствы дадзенага напрамку праводзяцца кожны тыдзень. Дзеці з ахвотай прымалі ўдзел у такіх справах: вусны часопіс “Правільнае харчаванне”, практыка-размова “Каб зубкі не сумавалі”, інфахвілінка “Мы супраць курэння”, гутарка “Дым, які забірае здароўе”, інформ-дайджэст “Што ты ведаеш пра ВІЧ-інфекцыю”, спартыўныя гульні “Вясёлы мяч”, гульні на свежым паветры “Зіма-чараўніца”, хвілінка здароўя “Прафілактыка ВРЗ і грыпу”, гульні на свежым паветры “Снежны бой”, конкурсная праграма “Калі хочаш быць здаровы”, інфармацыйная пяціхвілінка “Адзін дома”, конкурсная праграма “Падарожжа па краіне Здароўя”, конкурсная праграма “Здаровым быць здорава”, інфахвілінка “Наркотыкі – зло!”, інфармацыйна-адукацыйная акцыя “Усміхніся свайму здароўю”, валеалагічная пяціхвілінка “Беражы сэрца з маладосці”, акцыя “Здаровы я – здаровая краіна”, валеалагічная пяціхвілінка “Гігіена рук”, валеалагічная пяціхвілінка “Асцярожна! Кляшчы!”, свята “Мы хочам расці здаровымі”.
Па фарміраванні ў вучняў адказных адносінаў да свайго жыцця праводзіліся:
- практыкум “Па дарозе я іду”;
- віктарына “Як мы ведаем ПДР”;
- рэйд “Флікер”,
- гутарка “Я пешаход”,
- інфахвілінка “Уавга! Коўзкі лёд!”,
- інфармацыйная пяціхвілінка “Мая бяспека”,
- практыкум “Мая бяспека ў маіх руках”,
- пяціхвілінка “Еду на веласіпедзе”.
Па дадзеным накірунку работа праводзіцца і з бацькамі. Гэта індывідуальныя гутаркі па пытаннях арганізацыі часу дзіцяці, рэжыму дня, гігіены і г. д. На бацькоўскіх сходах абавязкова разглядаюцца пытанні па ЗЛЖ :“Ваша дзіця – навучэнец пачатковых класаў. Школьныя цяжкасці ў вучняў пачатковых класаў”, “Узроставыя і індывідуальныя асаблівасці малодшага школьніка. Вучоба і гульня ў жыцці малодшага школьніка”, “Камп’ютар і тэлевізар: сябар ці вораг?”, “ Надвор'е ў нашым доме” і г.д..
Вынік рэалізацыі праекта: вучні замацавалі веды аб здаровым ладзе жыцця, зразумелі неабходнасць захавання здароўя чалавека, атрымалі элементарныя ўяўленні аб каштоўнасным стаўленні да свайго здароўя, здароўя блізкіх і навакольных людзей, займаліся ўмацаваннем свайго фізічнага здароўя.
Класны кіраўнік А.С.Чэчун
Распределение учащихся класса по группам здоровья
Класс |
І группа |
ІІ группа |
Освобождение |
|||
Кол-во |
% |
Кол-во |
% |
Кол-во |
% |
|
2 класс |
4 |
50 |
3 |
37,5 |
1 |
12,5 |
3 класс |
6 |
66,7 |
2 |
22,2 |
1 |
11,1 |
Распределение учащихся класса по группам
для занятий физической культурой
Класс |
Основная |
Подгото-вительная |
Специ-альная |
Лечеб-ная |
Освобождение |
||
Кол-во |
% |
- |
- |
- |
Кол-во |
% |
|
2 класс |
7 |
87,5 |
- |
- |
- |
1 |
12,5 |
3 класс |
8 |
88,9 |
- |
- |
- |
1 |
11,1 |